malaria?!

Okej nu var jag sjuk igen...assa jag har aldrig varit sa sjuk under en langre period i hela mitt liv tror jag! Men igar bestamde jag mig for att bli helt frisk och aldrig bli sjuk igen! Bra va!!?
Pa julafton fick jag sjukt ont i halsen men jag slangde i mig lite verktabletter och lite vin, bra mix va?! For jag ville inte stanna hemma, igen ;) men jag fick sota for det under mellandagarna och tappade jag min rost TOTALT inte ett ljud kom ut. Svalj ett ratt agg tillsammans med honung, ar the local way..men jag kunde bara inte....ooooiiiiii tank att gurgla ett ratt agg i halsen och svalja ner det... nae det gick inte. Det var inte heller sa latt att resa sjalv da och folk tyckte ju att jag var otroligt otrevlig nar jag inte svarade dem ;b Men lite skont att slippa snacka med allt o alla for ett tag ;)
Sen undrar jag hur mycket slem en kropp kan producera?!? Jag fick ju bronkit i borjan har, eller jag blev ju forkyld i oktober hemma i Sverige och den har inte slappt annu...hostar slem slem slem...ursakta verlkigen!! men jag gor det!

Fan jag var riktigt dalig i forrgar. Spydde, hade sjukt ont i kroppen och lite skakningar och febertoppar - jatte skont...NOT!!!
Tankte att japp nu har jag akt pa malaria for forsta gangen. Pallade pa kvallen ta mig till sjukhuset for ett test och det visade positivt. Malaria finns i olika skalor fran 1 upp till jag vet inte men har du 10 ar du nog snarare dod an levande, iallafall som vit turist.
Ok, lakaren rekomenderade det har lakemedlet fran china men det fanns inte inne for tillfallet och var slut pa apoteket men att han kunde skicka nagon till stan imorgon for att kopa, men att det var jatte jatte dyrt. 16000 i dessa pengar vilket ar val ca 70-80 spann. Inte sa farligt for mig som fattig student pa Zanzibar. Jag undrar egentligen hur, som den har lakaren han har jobbat som lakare i manga ar och har sen 4 ar tillbaka oppnat egen klinik har uppe i Nungwi. For sjalva malaria testet dvs ett lakarbesok tar han 1000 av dessa pengar som ar kanske 5,50-6 kronor. HUR fan far man ihop till ett helt sjukhus eller far det att ga runt, undrar jag da lite latt??!!

Men iallafall sa fanns inte medicinen men jag hade kvar lite malarone sen sist jag var har i Tanzania sa jag sa till honom att jag testar med den forst. Malarone ar malariatabletter som man tar i forberedande syfte egentligen, men om man overdoserar sa kan man aven bota om man fatt malaria. (Jag vill inte stoppa i mig massa skit dagligen, tanker att det inte ar bra for kroppen och har jag inte fatt malaria pa 1 ar sa...) Jag svalde dessa 4 tabletter med ett stort glas mjolk och en avocado enligt sms rekomenadtioner fran kara Anna som jag pluggade med sist har i Tanzania.
Tabletterna och avocadon och mjolken kom upp ganska snabbt men jag somnade och nasta morgon vaknade jag frisk!?

Da undrar jag om det verkligen kan ha varit malaria?! Eller ville han bara att jag skulle kopa den dyra meducinen (forlat kara doktor) men jag tror inte man kan ha malaria for en dag och sen ar det bra, plus att jag dessutom spydde upp tabletterna som man ska ta for 3 dagar...hmmm...men kanske att jag kan ha parasiter i blodet utan att det gor mig nagot och att jag kanske akte pa en matforgifting och att eller tjaa inte 17 vet jag....men igar fick jag panik och stadade ur rummet, tvattade alla klader och skrubbade mig sjalv fran topp till ta och bestamde att jag aldrig mer ska bli sjuk!!

Bra va!

Kram kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0