Det är då man undrar om man hörde fel


80 000 tanzanska shilling vill han ha för jobbet? Nähä 8 000. Okej. Han vill alltså ha en pizza för jobbet skulle man kunna säga! För det är exakt vad det kostar med pizza här nere på hotell restaurangerna. Men det var visst hantverkarna som skulle ha det för jobbet att gjuta in fönsterna och dörren i mitt nya lilla hus. Samt hans nästan 3 dagars arbete att måtta och fixa fram fönsterena och dörren och jaa...vafan man blir ju helt matt nästan och bara ursäkta? Och den också, för det hade mycket väl, tycker ju jag kunnat kosta 80 000 vilket är ca 400 sek det hade inte kännts konstigt alls att betala det för hans jobb och engagemang, men nähää det var 40 kronor som det kosta! "tyvärr" så tror jag även att det är inräknat jobbet för ett innertak som han satt upp också, nu är jag inte säker på det för jag har inte varit och kollat, men han sa att han tyckte och ville att jag skulle ha det för att det inte skulle bli lika varmt som utan. Så det är nog fixat. Så jag har alltså betalat ca 1000 kronor i materialkostnad, dvs ett måttbeställt innertak, 2 måttbeställda fönster och en måttbeställd dörr plus elgrejer och då såklart arbetskostnaden på 40 kronor. Å nej jag glömde faktiskt cementpriset och priset för sånna stålvajrar som man sätter in i fönsterna vilket var totalt ca 180 kr...


Vad gör man? Man har ju lust att ge kanske 40 kronor x 6 till, dvs extra, men hur skulle det egentligen se ut. Förmodligen som om jag inte hade någon respekt för pengar och att jag var stenrik, vilket jag inte är...så han får väl, vilket han uppenbarligen gör, nöja sig med 40 kronor...fan...att det kan vara så olika!?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0