tisdag lunch..

..hmm..ja, vad ska man ata till lunch idag? Chips mayai kanske ;) Det ar som en ometlett kan man saga eller det ar faktiskt pommes frites som man steker ihop med agg sa det blir typ som en stor kaka hahaha, later fordjavla ackligt egentligen, men det ar ratt gott ;) Bast ar nar man tar take away, for da slanger dom ner maten i en svart pase, ser ut som en hundbajs pase ungefar sa haller man pa lite salt och tomatsas och chilsas ratt ner i pasen och sen ater man bara direkt ur pasen med handerna eller ibland en tandpetare yummi ;b

Har varit lite sjuk i helgen, fick ju en forkylning hemma som inte har slappt. Trodde nastan jag fatt malaria for forstagangen i lordags sa jag gick och testade, men icke. Jag kopte na chockrosa piller som skulle hjalpa, men icke. Oj mamma bli inte orolig ;) det ar ratt ok, men jag tankte ta mig till Stone Town imarrn till ett storre sjukhus sa far dom kolla igenom mig ordentligt, for det ar sjukt jobbigt att ga o va snorig i denna hetta!!
Lite kul ar det ocksa nar jag gick till sjukan har, man kommer in och pa en bank ligger han i receptionen och sover sa man ropar, hodi! som ar typ som hello, han vaknar till och fragar vad man vill. Inga konstigheter.

idag har jag sprungit runt med en tjej som bara kan swahili och kopt malar material. Fan det ar ju lite svart nar man inte kan spraket sa bra, men pa nat satt sa gar det ju. Sen det blir det ju lite fel pa vagen haha samma som igar nar jag skulle kopa nan sorts gardiner sa kom det fram en kvinna och fragade vad jag skulle, hon kunde heller inte ett ord engelska. (Dom tycker nog att det ar lite konstigt nar man som vit springer omkring i byn) Hon hangde pa iallfall och det slutade med att hon visade halva byn och alla tygaffarer plus att jag nu halsat pa hos 2 av hennes dottrar och suttit ner i deras hem. Tanzanerna ar sa sota. Det ar viktigt att man bara kommer in och satter sig en stund, man behover inte stanna lange men bara man satter sig ett litet tag sen kan man ga. Trevliga prickar! En liten ganska liten unge blev livradd for mitt vita tryne och borjade gallskrika...stackarn...

Namnet pa min blogg, miamoja, betyder 100 pa swahili. Moja betyder ett och mia hundra. Jag forsokte hitta ett namn med mia till sidan och alla som jag kom pa var upptagna och da tankte jag att mitt nickname har nere ar nog inte taget sa sa fick det bli. Gissa om jag far hora nar jag presenterar mig; Va!? Heter du Mia??? Vet du vad det betyder pa swahili...
sa folk kallar mig aven one hundred...well,well..

Har bestallt ett bord som jag ska ha i mitt rum och han sa att det skulle vara fardigt tills imarrn, haha, vi far val se! Har gatt forbi dar nagra ganger for att jag ville bestalla en sorts kladhangare ocksa, men da har det varit stangt. Borjar fa lite ordning iallafall och duschen funkar o sitt toan med! Kanon! Sa det borjar bli lite ordning i huset, men pole pole (sakta sakta).

Oki ha en bra dag!

Kommentarer
Postat av: kat

Tjena rafiki. Har ar det kallt och river i halsen. Sitter och slanger ihop en portfolio nu som jag ska skicka till Zg-design. Jag har bestamt mig for att aka tillbaka tror jag. Och du tjejen. Om jag aker ner igen sa ar det du som ser till att ta mig runt bland the locals. Fan abou sticker ju alltid ivag utan mig.



Vet du. Jag har faktiskt å ä och ö men det blev inte att jag anvande det! hahahaha

2008-11-18 @ 18:16:47
URL: http://knatzan.blogg.se/
Postat av: Mamman

Oups - hade ju lovat inte kommentera allting ... men jag säger ändå:

Oj oj - sköt om dig! Vill inte ha hem dig än. :-)

Pusspusspuss

2008-11-18 @ 18:24:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0