mitt nya jobb

..eller inte jobb direkt för jag får inget betalt, eller jag får ju inte jobba här heller på mitt visum, men jag tänkte att jag ska hjälpa en kille som håller på att starta upp sin business här. http://www.jokims.com/ han ska eller gör som många andra här nere fast ändå lite annorlunda. Han har en båt, en local båt. Denna båt som heter Jamboree


                                         

Och som många andra så kör han snorkel turer till Mnemba. Ön i sig själv är visserligen ett naturreservat och man får inte kliva iland men snorklingen ska vara fantastisk där och även dykningen såklart. Nu har jag inte gjort något av det ännu, men definitivt att jag ska!


Hans ide´ är att köra på en lite mer service inriktad och lite lyxigare variant än de andra. Han kör även Sunset cruises vilket han är ensam om. Sen kör han många fler turer också med dinner onboard osv osv. Han är en riktigt bra kille den här Karim.

Det hela började med att jag pratade med hans kompanjon, visade det sig, på stranden. Inte alls som alla andra beach boys som springer omkring här som man nästan kan bli lite smått galen på som vill bli flickvän pojkvän på 5 röda. Asså jag är så trött på det där snacket så jag blir helt vansinnig bara jag tänker på det! Men iallafall så var det ju faktiskt jag som började snacka med den här killen och nästa dag så kommer han fram med sin chef, Karim och han berättar lite om sin affärside´ och att han inte kan direkt ge mig några pengar, men jag säger att jag inte vill ha något för jag tycker att det är så galet bra bara att en local tar tag och startar en sån här business istället för alla italienare, sydafrikaner, tyskar eller vilka som helst västlänningar som kommer ner hit och köper upp halva ön. Ah, fan jag hade i och för sig inte haft något emot att starta upp något här heller om det väl skulle komma till kritan ;) Men jag vill iallafall stödja lokalbefolkningen i den mån jag kan. Så tanken är att jag ska gå runt på hotell och tour operatórs och sälja in hans business. Tyvärr är det precis som han säger mycket lättare för en Mzungo att gå runt att göra det än för en locals. Locals blir ofta bortkörda från hotell innan dom ens satt foten där vilket är helt fruktansvärt.

Jag föreslog om vi kunde gå tillsammans och sälja in eftersom det är hans företag och han har kunskapen, men han sa att det var ingen bra idé det var bättre om jag gick själv...


suck! jag blir så lessen att det ska vara en sån diskriminering!


Igår åkte jag på en Sunset cruice med båten och några släktingar till honom. Så himla mysigt. Där sitter dom och sjunger och klappar händerna och är helt glada, man blir glad i hela kroppen av att bara vara i deras närvaro.

             

                                            


                                                

                                                              
                                                          

                                       




Den övre våningen på bilden är hans kontor. Denna bild är förövrigt självaste vad ska man säga, inte down town, men lite av en mötesplats kanske? Här finns supermarkets o nå andra affärer och det är härigenom huvud´gatan genom byn startar.


                                                


Jag är rädd för kor. Det finns en galen ko här i byn som ibland rusar omkring och skriker. Fy, läskig! Värst är det när det blivit mörkt och man ska hem och man hör att kossan oberäkneligt galopperar omkring och skriker så man hoppas på att inte hamna i dess väg...
                                                   


Kommentarer
Postat av: Murat

Ååååhhh det gör verkligen ont i hjärtat på mig när jag ser de underbart vackra bilderna.

Jag måste ju bara dit nån dag.

Trodde ju det skulle bli i höst men det verkar som det får vänta...ett tag till..=)

Puss

2008-12-15 @ 22:02:51
URL: http://miamoja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0