svettigt

I går så höll jag på att fixa o trixa i mitt rum så att det skulle bli lite hemtrevligare men rackarns så varmt det var!!! Nu blir det kanske en lite porrig bild här men, Ursäkta! KOLLA svetten som RINNER ner från benen bara jag stod rätt upp o ner!!!





Aldrig varit så svettig i hela mitt liv! En gång var det nära när jag och bästisen Myran skulle hem från Malaga och satt ute o lapade sol på flygplatsen tills det visst hade blivit försent att checka in! Oups! 25 minuter innan avgång, hmm konstigt...men är man soldyrkare så är man! Vi fick hoppa över incheckningsdisken med våra stora ryggsäckar och verkligen s p r i n g a med 20 kilo på ryggen..gissa om det var jobbigt? Synd bara att vi sprang fram till fel flight.. På era boarding kort står det att ni ska till Stockholm och inte Paris, säger han vid biljett checkingen...aaaaaa shit på med ryggan igen och lubba vidare över halva flygplatsen! Vi hann! Då rann det från benen också vill jag lova!


Asså vissa dagar är det sjuuukt varmt, om man inte är nere vid havet där det blåser lite. Det är ju ganska hög luftfuktighet här också och sen så ligger mitt betong rum på solsidan och luften står bara helt still i rummet (iof så ligger Zanzibar lite, lite söder om ekvatorn så solen står ju ganska mycket i zenit men ändå).

Köpte mig äntligen en liten fläkt också igår också!!! Halleluja!! För jag har äntligen blivit ganska så frisk!! Halleluja igen!! och peppar peppar...!! Så jag tycker jag kan få använda lite fläkt nu vilket jag inte kunde innan..


Så här ser det ut, min lilla garderob (fattas bara galgar som jag jagat i dag men utan framgång)




och mitt "staffli"




och så gjorde jag en tavla av en ram som jag köpte när jag köpte ramar!?! och satte tyg som bakgrund och sen mitt finast parlplattshjärta som jag fått av mitt finaste hjärta, Wilmer! Se så bra det blev :)




Ett litet PS om ramen. Jag fick syn på den när jag beställde ramar som jag använder när jag spänner upp mina målardukar. Den var så himla fin i obehandlat trä och så där ljus och sliten o fin som jag verkligen gillar, lite skitig också med spindelväv och damm, men så sjukt vacker. Såg ut som driv ved som jag bara äääälskar! Skickade faktiskt hem en bit driv ved från stranden utanför Dar es Salaam sist! Kunde bara inte låta bli! Eller vad säger du fjällis ;)


Jag sa till killen på snickeriet att jag betalar nu och kommer och hämtar sen. Han sa att mina målar-ramar skulle vara färdiga vid 10 ikväll och det är ju tur att man kan skillnaden mellan Swahili klockan och vår svenska. Dom räknar nämligen kl 10 som vi skulle säga kl 5. Tvärs över bara. Så kl 8.00 skulle vara kl 2 för dom. Dom räknar nämligen med att dagen börjar kl 06.00 så när klockan är 07.00 så har det gått 1 timme av dagen så då är klockan 1. Kl 08.00 har det gått 2 timmar av dagen så då är klockan 2 osv, smart va! Nu började jag visst snacka om något annat..men iallafall, sen när jag kom igen så hade han putsat upp ramen och oljat in den i mörk träolja...faaaaaaaaaaannn!!!!!!! tänkte jag...men han var helt glad o nöjd o sa att han gjort i ordning den fint åt mig...aaaahhhggghhh vad säger man...tack... Jag hade ju inte mage att säga att den blev "ful" nu i mina ögon och att den nu såg ut som vilken ram som helst man kan köpa på Indiska i Stockholm. Inte för att dom är fula, men mindre speciella iallafall än hur den var från början...hmm a, ja..jag får väl ta med den till stranden varje dag och gnugga den i sand och kasta den i havet fram tills mitten på Mars då jag ska hem igen...så kanske den får samma karaktär som innan...


Här spänner jag upp min målarduk på mina målar-ramar.




Köper bomullstyg som jag "nubbar upp" med hjälp av en läskeblasks flarra som får leka hammare. (Okej jag vet inte om jag vågar skriva ut detta på nätet, för jag är absolut inte rasist och jag gillar inte att döma ut folk eller folk grupper eller nåt sånt, men jag tycker ändå att det är lite små lustigt. Dessa små spikar eller nubb, som man använder för att få upp duken heter shutex eller nåt liknande och vanliga spikar heter somali och då undrar jag varför? Asså förlåt men min första tanke var att dom kallades för det för att "somalier är långa och smala"? Eller? Asså Masajer är ju det också..precis som att japaner är "korta i växten", eller "vi är blonda". Men somali..hmm...well, well...
Okey, nu kollade jag i mitt Swahili lexikon (språket här heter Swahili) och tydligen heter spik msumari! Det är bara det att u på Swahili uttalas o, såklart, och att r och l kan man byta ut hur som helst, eller det gör inget. Dvs om jag skulle heta Lena så kan folk lika gärna kalla mig Rena, inga konstigheter! Och m hörs ju knappt...msomari = spik så nu vet jag det!




Se så vackert det är med betong golv! Me like! På riktigt! Jag vet att mamma tex tycker det är döds fult ;) men jag tycker betong är assnyggt om man slänger över ett lager lack! Jag ska definitivt ha betonggolv i mitt hus..nån gång i framtiden...när jag har blivit stor ;)




Ah! Shit vad jag älskar att pyssla!!!

Bilderna blev visst lite morka nar jag laddade upp dom har...men, men...


Kommentarer
Postat av: Mamman

Njae, betong tycker jag väl inte så mycket om. Det hade vi på golvet i tvättstugan hemma i Säffle på 50-talet. Vad vi också hade, var en tvättho i betong. Det gillar jag INTE. (Inte betong ovan golv!) El det kanske beror på mitt dåliga samvete. Det var ju där fisken gick sitt öde till mötes! Om fisken hade något namn, kommer jag inte ihåg, men låt oss kalla den Gösta efter en av fiskegubbarna.

Du har antagligen hört historien förut, men Inger och jag var ju nere vid strömmen, när gubbarna fiskade slom (uttal på värmländska: sch/tjockt ”l”/om). Vi fick varsin slom, som vi lade i en plastpåse tillsammans med lite vatten från Byälven, satte fast den på pakethållaren och cyklade hem. Efter vattenpåfyllning hemma hos Inger fortsatte jag min färd och Gösta sprattlade så glatt i påsen.

Han sprattlade fortfarande (även om han kanske mest såg medvetslös ut), när pappa upplät tvätthon åt honom och jag var glad att jag hade fått ett husdjur och matade honom med bröd. Var nere i tvättstugan flera ggr under kvällen och snackade med honom.

På morgonen var Gösta död! Han hade fastnat med ”nosen” i avloppshålet.

Nä, jag gillar inte betong!

2008-12-18 @ 13:45:42
Postat av: lillsyrra

ja tycker du har de fint ja :-) å kommer du ihåg de där snigga huset vi såg på tv som oxå hade betonggolv?! pusspårej

2008-12-18 @ 21:01:57
Postat av: Malin

åh vilket roligt inlägg!



För det första vilken fin garderob! blir riktigt avis. Men du om du inte hittar galgar borde ju det va skitenkelt att fixa till med lite tjockare ståltråd?!



För de andra, vilket antiklimax med ramen. Hahahaha... jag hade not inte kunnat hålla mig. Jag tycekr iaf att det låter som ett strålande expriment o se om du kan trasha den till mer slitet tillstånd till du kommer hem. Ner me ren i havet, ta fram kedjorna och dräm till oxå. Det brukar oxå funka för en mer sliten look.



För det tredje. Gud va komisk den där nästan missa flyget hem historien var. Har inte hört den förrut. Hehehehe..... Vilken stress.



Och sist men inte minst, det är sjukt intressant med språk. Jag tänkte på en annan skum skråk grej härom dagen när jag satt och åt frukost. Smörlocket skulle på och jag iväg till jobbet. Åsså tänkte jag undrar om det heter lock på svenska för att det är direkt snott från engeskans lock = låst. Hmmm..... Måste nog googla det å se om man kan få svar på den språk frågan.



Pussiluss

2008-12-19 @ 16:47:02
URL: http://detarsajagserdet.blogspot.com/
Postat av: Murat

Hahahaaaa...ja kommer ihåg när vi höll på att missa flyget hem från Malaga. Sjukt snurriga tjejer på vift.

Du verkar ha det varmt å gött fortfarande. Inte alls avis...

Púss på dig söta.

Miss uuuuuuuu....

2008-12-21 @ 12:22:39
URL: http://miamoja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0