Stone Town

Fy fan så gytt det är att göra riktigt fina fynd!!! Så bra man mår då!!!

Jag skulle ju själv verkligen inte vilja kalla mig för materialist, men jag får ju helt enkelt erkänna att jag är det. Eller det beror ju på vem och vilka man jämför med. Såklart. Också. Men. Men. I love things!


Jag var i Stone Town förra måndagen för att hämta ut pengar. Jag gick pengalös över helgen. Gillar inte när jag inte har pengar på fickan för då vill jag köpa allt!!!.... Jag skickade med mitt mastercard med 2 tjejer på torsdagen som skulle till stan, som förövrigt är det enda stället på ön där det finns bankomater. Dom prövade 2 olika bankomater men det gick inte att få ut. Och sist jag var i stontown försökte jag i 5 olika...sen försökte jag på lördagen att få ut pengar här uppe i Nungwi. Det finns ett ställe där dom kan dra kortet manuellt eller som ett kort köp, men dom tar en viss procent på uttaget, men det kan det ju vara värt då man inte har en spänn på fickan, men det var bara det att det hade blivit strömmavbrott...även på söndagen...Eller dom stänger av elen på ön då och då, vet inte riktigt varför, men det finns ju säkert nån anledning.


Jag kan verkligen säga att det är en stor sten som lättar från ens hjärta när man hör att det börjar rassla till i bankomaten då den börjar räkna upp pengarna! För det är ju som sagt, även om man tar sig in till stan, inte helt självklart att man kommer därifrån med pengar. Inget kan man ta, eller ska man ta för givet ;)

Man får ju ut en liten bunt med sedlar här. 400 000 brukar man ta ut och det är lite över 2000 sek så tänk dig 2000 sek i 50 lappar! Och sizen på dessa pengar är väl ungefär som en tusenlapp hemma. Så det är inte direkt så att man får plats med dem i den mindre plånboken. Man känner sig rik ;)


Hur som än haver så åt jag sjukt gott och köpte lite matgrejer med mig, bla heinz ketchup, oliver, havregryn och äppelmos!?! Såg att dom hade även rökt lax!! HUR sjukt är inte det?!? Och jag som dagen innan pratade med ena tjejen som jag bor med om att jag var så sugen på gravad lax med hovmästar sås (jag har ju förmågan att få sånna sjuka mat nojjor..jag skulle nog egentligen kunna äta ihjäl mig) Vet iof inte hur den, dvs den rökta laxen, hade mått efter en halv dag i väskan i solen.. men till nästa besök i stan kanske! Eller varför skulle den inte gå att äta egentligen? Här köper jag  typ som friterade eller kanske snarare stekta fiskbitar som legat framme i värmen ett tag, säkert i timmar, och inte blir jag sjuk av det plus kolla in killen med fisken på cykeln!




Så jäkla roligt för det är ofta dom cyklar omkring med fisk på pakethållaren, eller i nån sorts cykelkorg eller om den är jätte stor så brukar den ligga sådär tvärs över hela cykeln och som sagt det är faktiskt ganska ofta fisken är oftast sådär jätte stor, nästan min size. Ja nu kanske inte jag är sådär jättestor för att vara människa, men för att vara fisk! Ibland brukar dom slänga upp fiskar på dala dala taken, där dom förövrigt slänger upp lite allt möjligt! (Jag undrar om det inte är tonfisk och svärdfisk som är sådär stor?)


Annars så strosade jag bara omkring och kollade på alla jätte fina turistsaker som man kan köpa här i fina affärer, men det är rätt så dyrt.


Åkte ut till second hand marknaden som ligger lite utanför city, Sateni, i hopp om att den kanske skulle kunna vara lite bra. I Dar es Salaam så finns det en stor, inte så jätte jätte bra, men ändå och i Mwanza finns förmodligen världens bästa second hand markand, mlango moja. Skit i Paris, New York, London åk till Mwanza, Tanzania om du vill göra FINA och AS BILLIGA fynd!!!!!!!

Tyvärr så var inte denna marknad bra, men jag gjorde ändå 3 väskfynd till det trevliga priset av 37 kronor.




På vägen hem satt jag typ i framrutan och hoppades på att vi inte skulle krocka. Kolla dala dalan, localtransporten hur dom packar på taket. Vi åkte förbi en som slängde på en hel soffgrupp! Att dom hittar ratt pa sina saker nar dom ska kliva av ar ju fantastiskt ocksa!




Men en annan sak var att växelspaken satt helt löst och under där så var det ju såklart barmark, lite flinta flinstone över det hela.





På vägen till stan så är det ungefär kanske 3-5 polisstopp. Vid varje sånt stopp så måste man stanna. Dessa stopp är fasta stopp dvs icke mobila. Poliskonstapeln, om han är på gott humör så kan han nästintill bara vifta förbi en, man, dvs chaffisen eller biljett snubben måste ju trots allt stanna lite snabbt och hälsa artigt och det händer ju ganska ofta att polisen gärna vill visa sin makt position och tala någon till rätta eller ibland även få en liten slant... Detta korrupta land... Överallt samma visa... trisst! Fattar inte varför inte bistånden jobbar mer mot det?! Men det kanske dom gör eller så är det lönlöst, vad vet jag?




Lite kul är det när man åker dala dala så finns det ju folk som kliver på utan pengar. Man betalar inte när man kliver på utan förrän en biljettkille säger till. Som sagt det finns dom som kliver på utan pengar, dom är inte många, men dom finns. Sen är det betydligt fler som kliver på som inte betalar det fulla priset för att dom inte har mer pengar. Säger dom iallafall. Biljettkillen frågar vart man ska och sen får man ett pris vad det kostar av honom och det är då dessa människor räcker fram sina mynt som är för få och låtsas om som ingenting (ser det ut som). Så då säger biljettkillen till, bado kidogo = det fattas. Passageraren säger då sina = jag har inte. Så tjaffsar dom lite å sen är det typ bra. Ska försöka med den hemma på SL sen! Hehe!


Det är så himla vackert längst vägarna! Grönt och lummigt! Försökte fota med mobilen när jag satt i framrutan och denna blev rätt ok.




Gissa om den här var god med cocosnöt, banan, chokladsås och vaniljglass?




Här är ett foto på en liten infolapp som satt på rumsdörren till guesthouset från när jag bodde över i Stone Town förut.





En fin lastbil!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0