maleriet

Så här blev målningen från berättelsen. Ganska ful, men stjärnhimlen tyckte jag om på något sätt. Fast man ser visst inte bilden sa bra ;)




Mansour ville hjälpa mig att blanda till brun färg till masten, vilket är ganska svårt tycker jag, att få en sådär bra brun färg med inte förmycket blå eller röd i när man blandar från grundfärgerna röd, gul och blå. Ha! Du kan gärna få blanda, sa jag! "Problemet" är bara att han egentligen inte har någon aaaaaning om färger ;) först tänkte han ta svart med lite vitt i tror jag, om jag inte minns fel, men jag sa att då blir det grå plus att du får inte använda svart. Så han började blanda på. Först hällde han färgerna i en liten kork och blandade men det hela slutade med, när jag kom tillbaka för att kolla hur det gick för honom, då blandades det inte längre i den lilla korken utan i en stor skål, typ, så nu har jag väl lite mer än en halvliter färg. Brun. Haha, men det blev ju faktiskt en riktigt bra brun färg i slutändan! Frågan är nu bara vad jag ska måla för brun tavla...hmm... ;)




Här är mina första Tinga Tinga målningar. Shit vilken tiiiid det tar att göra dom. Sånt himla piller jobb. Måla, lägga i solen, torka. Måla, lägga i solen, torka. Måla, lägga i solen, torka...tar ju fan evigheter och sen säljer dom dom billigt. Sikket hantverk! Jag undrar igen vad en tavla skulle kosta med en svensk timmpenning.




Klara!






Jag måste ju säga att jag tycker att det är rätt fult med denna nyanserade bakgrund som dom använder sig av och vissa former och streck är ju bara fööör mycket! Men "tyvärr" så finns det bara ett endaste sätt att måla Tinga Tinga på enligt Tanzanerna själva. Nu menar jag inget illa så, MEN jag har ju märkt att gör man något avvikande så skrattas det åt en och bara hahaha neeeeejjjj vad har du gjooort?? hahaha så hääär ska det vara! ;)

A ha!..är det bara att säga då och göra som dom tycker är rätt. Faktiskt. För om man säger att man kan ju faktiskt göra så här också så skrattar dom bara och nej nej du e tokig du, så kan man inte alls göra, det är så här man gör. Lite som yrrol, "man kan göra så men det är inte rätt". Visst finns det ju folk världen över som tycker om att tillrätta visa. Men det finns ju också olika sätt att göra det på. Och olika sätt att framföra det på kulturmässigt. Men här i Tanzania, faktiskt att det kanske var mer så på fastlandet i Tanzania att dom tillrättavisade helat tiden (kändes det som ;)) än här på Zanzibar faktiskt. Men sen å andra sidan så bodde jag ju mer där och var mer involverad i det dagliga arbetslivet och mer involverad med människorna då på ett annat sätt än nu. Men det som fascinerar mig lite är att finns liksom inte flera lösningar på ett problem eller vad det nu kan vara, som i det här fallet, en tinga tinga målning.


Jag läser en bok just nu som jag verkligen kan rekommendera förövrigt, men det stod en sån klockren sak däri om just hur afrikaner beter i vissa situationer. Observera att det är en Afrikanska som skrivit boken, som förövrigt är en sann berättelse om könstympning, hemskt! Skändad, av Khady Koita heter boken och författaren. Hon berättar när en annan kvinna från landet Mali kommer på besök i hennes lilla by i Senegal. Och i Mali utför man inte könstympning och då skriver hon att Kvinnan från Mali säger så här; "Nej, men fortsätter ni sonike att utföra den där barbariska ritualen? Har ni då inte blivit medvetna, är ni fortfarande vildar? Den ritualen är grym!"

Hon skrattade när hon sa det, som om det var på skämt. Det är så man gör i Afrika för att inte såra den man pratar med.

Och så är det verkligen! Man skrattar när man säger nåt "taskigt" eller nåt som vi, iallafall enligt svensk kultur, uppfattar taskigt. Typ, Vad tjock du har blivit hahaha, så det känns nästan som ett hån, men det kan betyda typ att å vad härligt att du har ätit god mat! Och att vara tjock är fint i vissa stammar eller att dom säger, var är hon den feta? eller asså tjaa nåt sånt. Eller, Mia sådär steker man inte pannkakor hahaha vänta så ska jag visa! Så slits sakerna ur händerna på en. Eller, sådär tvättar man inte kläderna hahaha och så slits kläderna ur ens händer så ska dom visa hur man gör. Hur man ska göra. Omtanke från deras sida, men fan så förbannad man blir ibland. Jag tänker ju också att det finns ju flera sätt att gå till väga och inte bara ett. Men jag tror tyvärr att det ligger något i att ungarna från att dom är små och går i skolan så lämnas det inget utrymme för eget tänk, att hitta egna lösningar, utan det finns bara ett rätt eller så är det fel. Vet inte, men det är vad jag tror.


En annan grej som jag kom på nu är att här är det fint, lite av en heder, respektfullt att bli kallad gamle man eller kvinna eller farmor osv. Att kalla någon Mzee som betyder gammal man är att visa respekt. Testa den hemma och säga att nån är gammal, där alla vill vara så unga så länge som möjligt och inte se gamla ut och där man ibland skäms över sin ålder, jämför man så är det en enorm skillnad!


Ja nu gled jag ju iväg på nåt helt annat, vilket inte är helt ovanligt...nu ska jag se vart jag va...jo, men med tinga tinga målningen så om jag tex inte gjort zebrans ränder i rätt ordning, tex att börja med ränderna på bakbenet och sen ta det näst främsta frambenet osv, dvs enligt honon, Chabbi eller henne, Mariam, (som förövrigt lärt från Chabbi som är "min lärare" här) så skrattar dom åt mig och bara, hahaha men Mia nu gör du fel, fastän resultatet blir detsamma ;) eller det tycker ju jag iallafall, men det kan jag ju inte med att säga...så tar dom målningen ifrån mig och bara nu får du sudda ut! Så fruktansvärt irri är det ibland, men det är ju bara deras sätt...och dom vill ju vara vänliga och lära ut rätt.


Själv så tänkte jag iallafall utveckla tinga tinga målningen min egna väg. Jag gillar de klara färgerna som dom använder och det lite barnsliga över det hela, så får vi se hur det kan sluta, jag tänkte lite mer abstrakt på något vis. Kanske inte, för min egen skull, att jag då sitter och målar med mina målarpolare, för då lär dom flabba gärnet och tillrättavisa och så kommer jag blir lessen o förbannad, eller vad tror ni? ;)
Ja, det är intressant det här med andra kulturer!


Kommentarer
Postat av: Myran

Ååååhhh men jesus Mia, gud va fina grejer du har målat. Ja e sjukt inponerad. De är ju verkligen asa bra. Ser ut som värsta proffs målningarna.

Får man köpa en av dig sen?

De är suuuuuuper fina verkligen. Åh jag vill också vara där och måla med dig....

2008-12-27 @ 12:57:28
URL: http://miamoja.blogg.se/
Postat av: Mamman

PAX för några sådana tavlor!

2008-12-29 @ 17:34:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0